تکنیک خطوط هدایتگر یا لیدینگ لاین (Leading Line) در ترکیب‌بندی عکاسی

حتی اگر با دوربین موبایلتان عکاسی می‌کنید، نیاز است ترکیب‌بندی یاد بگیرید.

خطوط هدایتگر در ترکیب بندی عکاسی

یکی از تکنیک های هنر ترکیب‌بندی در عکاسی، استفاده از خطوط هدایتگر است. اگر بخواهیم به جهان اطرافمان نگاه کنیم، خطوط در همه‌جا وجود دارند حتی در هر عکسی که می‌گیرید؛ اما چرا از آن برای بهتر کردن و زیبا کردن عکس‌هایتان استفاده نمی‌کنید؟! خطوط همواره چشمان بیننده را جهت‌دهی می‌کنند حتی اگر شما آگاهانه از این تکنیک استفاده نکرده باشید. پس چه بسا بهتر است با یادگیری این تکنیک، از آن برای هدایت نگاه مخاطب به سوژه‌تان استفاده کنید و تصاویری بسیار زیبا و جذاب بگیرید.

درک بهتر نحوه ارتباط مخاطب با عکس به شما کمک می‌کند تا تصاویری خلق کنید که شخص مخاطب از تماشای عکس لذت ببرد. تکنیک خطوط پیشرو و یا همان خطوط هدایتگر از نکاتی در ترکیب‌بندی است که بین مخاطب و عکس ارتباط برقرار می‌کند. پس در ابتدا اول به این بپردازیم که اصلا خطوط هدایتگر چه هستند؟!

فهرست مطالب

خطوط هدایتگر عکس(لیدینگ لاین) یعنی چه؟!

خطوط هدایتگر از جمله عناصر ترکیب بندی در عکس هستند که به عکاس کمک می‌کند تا مخاطب را به سوژه‌ای که مدنظرش است، هدایت کند. چشمان انسان همیشه دوست دارند، سرنخ ها را دنبال کنند. شما می‌توانید با استفاده از لیدینگ لاین‌ها در عکس خود به سرنخ ایجاد کنید. با این کار به بیننده این مفهوم را منتقل می‌کنید که هدف و سوژه اصلی من در این عکس چیست.

برای مثال به عکس زیر نگاه کنید. مداد های سیاه در یک خطی مورب قرار دارند. وقتی نگاه شما در حال هدایت شدن روی خط فرضی مداد های سیاه است ناگهان با سوژه اصلی که مداد قرمز است، مواجه می‌شوید. با استفاده از تکنیک خطوط هدایتگر در این تصویر باعث شد تا مداد قرمز که سوژه اصلی است، بیشتر مورد توجه و دید قرار گیرد.

خطوط هدایتگر در ترکیب بندی عکاسی

معرفی ۷ مدل خطوط هدایتگر

خطوط هدایتگر (لیدینگ لاین‌ها) شامل انواع متفاوتی هستند. هر یک از آنها مفهومی را به مخاطب منتقل می‌کند که بستگی به هدف و سوژه متفاوت است. در ادامه به معرفی ۷ نمونه از خطوط هدایتگر، توضیحاتی راجع آن و مثال هایی از آن می‌پردازیم.

۱.خطوط هدایتگر افقی (Horizontal Lines)

خطوط هدایتگر افقی(Horizontal Lines)

لیدینگ‌لاین‌های افقی حس پایداری و ثبات را به بیننده می‌دهد و به آن‌ها احساس راحتی و آرامش را القا می‌کند. خطوط افقی معمولا نامحسوس هستند زیرا در هر نقطه‌ای وجود دارند. معمولا خطوط از نگاه ایرانیان و فارسی‌زبانان از راست به چپ دیده می‌شوند زیرا ما کتاب را از راست به چپ می‌خوانیم اما معمولا برای غیرایرانیان و انگلیسی‌زبانان، خطوط از چپ به راست دیده می‌شوند.

۲.خطوط هدایتگر عمودی (Vertical Lines)

خطوط هدایتگر عمودی (Vertical Lines)

در مقابل خطوط افقی، خطوط پیشرو عمودی معمولا حس قدرت و برتری را در عکس ایجاد می‌کند و به مخاطب احساس کوچکی و حقارت می‌دهد. در این نوع، معمولا نگاه از پایین به بالا کشیده می‌شود تا متوجه شوید که تا کجا امتداد پیدا می‌کنند.

۳.خطوط هدایتگر مورب (Diagonal Lines)

خطوط هدایتگر مورب (Diagonal Lines)

خطوط هدایتگر مورب به مخاطب احساس تغییر و حرکت و جنبش می‌دهد. معمولا احساسی که خطوط با شیب رو به پایین منتقل می‌کند با خطوط شیب رو به بالا متفاوت است. شیب رو به پایین حس آرامش بخشی به انسان می‌دهد مانند فرود هواپیما و شیب رو به بالا همانند بلندشدن هواپیما حس تنش و فشار را منتقل می‌کند.

۴.خطوط هدایتگر همگرا (Converging Lines)

خطوط هدایتگر همگرا

وقتی دو خط در تصویر به یکدیگر نزدیک می‌شود، توجه بیننده را حفظ می‌کنند. همچنین تمرکز بیننده را در نقطه‌ای که خطوط به هم می‌رسند، متمرکز می‌کند. مدل ترکیب بندی خطوط همگرا در عکاسی بسیار رایج و محبوب است و جاده‌ها بهترین نمونه برای این سبک هستند.

۵.خطوط هدایتگر متقاطع (Crossing or Intersecting Lines)

خطوط هدایتگر متقاطع (Crossing or Intersecting Lines)

استفاده از خطوط هدایتگر متقاطع معمولا کمتر مورد استفاده عکاسان قرار می‌گیرد. این نوع چون خطوط با یکدیگر برخورد می‌کنند، ممکن است بیننده دچار سردرگمی و پریشانی شود و عکس در نظرش گنگ به نظر برسد. در صورتی از خطوط متقاطع استفاده کنید که یا برای کامل کردن مجموعه‌عکس‌تان به آن عکس نیاز دارید و یا فکر می‌کنید در آن موقعیت، عکس نسبتا خوبی تحویل می‌گیرید.

۶.منحنی‌ها و خمیدگی‌ها (Curves)

منحنی‌ها و خمیدگی‌ها (Curves)

برای استفاده از خطوط هدایتگر لزوما نیاز نیست خطوط موجود در عکس صاف باشد. استفاده از خطوط منحنی و خمیده که غالبا در طبیعت به ویژه در خطوط ساحلی و ابرها موجود است، به عکس‌هایتان لطافت و نرمی هدیه می‌دهد و آن‌ها را طبیعی جلوه می‌دهد. این مدل عکس‌ها بی‌نظمی خاصی در خود دارند که باعث جذابیت و زیباتر شدن تصاویرتان می‌شود.

۷.خطوط هدایتگر ضمنی (Implied Lines)

خطوط هدایتگر ضمنی (Implied Lines)

این مدل از حالت‌های خاصی است که بیننده با نگاهش آن را دنبال می‌کند که معمولا نظم خاصی ندارد. برای مثال می‌توان به ردپای شخصی در ساحل اشاره کرد که در هر لحظه مسیرش را عوض می‌کند و خطوطی کاملا نامنظم پدید می‌آورد. در این نوع ترکیب‌بندی، بیننده عکس تلاش می‌کند تا دلیل این بی‌نظمی را با دنبال کردن ردپاها کشف کند.

نکاتی در ترکیب‌بندی در استفاده از خطوط هدایتگر

  • مجموعه‌عکس‌ها: استفاده از خطوط هدایتگر در مجموعه‌عکی‌ها باعث می‌شود مخاطب یه سیر داستانی را دنبال کند و  با عکس‌های شما همراه شود‌.
  • ارتباط این مدل با سبک عکاسی معماری: به دلیل این که در عکاسی معماری، عکاسان از ساختمان‌ها، بناهای تاریخی و مدرن و دیگر سازه‌ها تصویربرداری می‌کنند و این سازه‌ها منظم و طبق یک ساختار است، می‌توان از خطوط هدایتگر برای خلق یک عکس زیبا استفاده کنند.
  • جهت حرکت سوژه در عکس: جهت حرکت سوژه که می‌تواند انسان و یا ماشین باشد، در عکس تاثیرگذار است. معمولا تصاویری که سوژه در حال رفتن است، جذاب‌تر است.
  • خطوط مارپیچ و دورانی: از دیگر خطوط هدایتگر می‌توان به خطوط مارپیچ و دورانی اشاره کرد. در این مدل، نگاه بیننده حرکت دایره‌وار عناصر را دنبال می‌کند تا به سوژه هدف برسد.
  • تقارن و بازتاب: ایجاد تقارن در عکاسی نیز بسیار رایج است. همچنین بازتاب سوژه در آب دریاچه‌ها و یا حوض‌ها نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. ترکیب تقارن و بازتاب با خطوط هدایتگر غالبا نتیجه بسیار زیبایی خواهد داشت.

خطوط هدایتگر مارپیچ

نمونه‌های ترکیب بندی با استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی

جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی

خطوط هدایتگر در جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی

طبیعت و جاذبه‌های طبیعی

خطوط هدایتگر در طبیعت و جاذبه‌های طبیعی

معماری و آرچیتکت

خطوط هدایتگر در معماری و آرچیتکت

ژست‌ها و استایل‌های انسان‌ها

خطوط هدایتگر در ژست‌ها و استایل‌های انسان‌ها

خطوط ماکرو

خطوط هدایتگر در خطوط ماکرو

خلاصه کلام

خطوط در عکس‌های شما وجود دارند و این هنر شماست که از آن استفاده کنید. این نکته‌ای که الان در این مقاله آموختید، یکی از مهمترین نکات ترکیب‌بندی بود که به همین سادگی و با دیدن مثال‌های متفاوت یاد گرفتید. وقتی شما از خطوط هدایتگر استفاده می‌کنید، ناخودآگاه بیننده از عکس شما لذت می‌برد و این می‌تواند مقدمه‌ای برای درآمد، محبوبیت، دیده‌شدن و به نمایش گذاشتن هنر والای شما باشد.
اگر این مقاله برای شما مفید بود، حتما لایک کنید و اگر سوالی دارید در قسمت کامنت ازمون بپرسید.
موفق باشید😊

1 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *