بهترین خلاصه از کتاب مینیمالیسم دیجیتال

اگر از اینستاگرام، تلگرام، توییتر و دیگر رسانه‌ها استفاده می‌کنید، حتما این کتاب را بخوانید.

خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

مینیمالیسم دیجیتال (Digital Minimalism) نام کتابی است که کال نیوپورت (Cal Newport) آن را به تحریر درآورده است. عنوان کامل این کتاب این است: مینیمالیسم دیجیتال؛ یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پرهیاهو. ما در این مقاله سعی داریم تا به نقد و معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال بپردازیم و خلاصه‌ای از آن را برای شما شرح دهیم.

دنیای دیجیتال زندگی ما را تحت شعاع خود درآورده و ما همگی در این دنیای آنلاین در حال غرق شدن هستیم. در مقدمه کتاب به زیبایی به این نکته اشاره کرده است: «بمباران بی‌پایان اخبار و شایعات و عکس از ما دیوانگانی معتاد به دریافت اطلاعات ساخته. این اتفاق مرا نابود کرد و ممکن است با شما هم چنین کند.»
کال نیوپورت کتاب پرفروش دیگری نیز به اسم کار عمیق دارد که درباره دست‌کم گرفتن ارزش تمرکز فکری و رها بودن ذهن انسان ها است.

فهرست مطالب

فهرست مطالب کتاب مینیمالیسم دیجیتال

نویسنده در مقدمه کتاب ابتدا به چگونگی درک ابتدایی این معضل جهانی و نحوه شروع و نگارش کتاب پرداخته است. در ادامه کتاب به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول آن مبانی اصولی مینیمالیسم دیجیتال و بخش دوم تمرین‌های این رفتار دیجیتال است.

فهرست کتاب مینیمالیسم دیجیتال

مبانی اصولی مینیمالیسم دیجیتال

در فصل اول یعنی مبانی اصولی، نویسنده به زیبایی عنوان جدال نابرابر را آورده و درمورد سرمایه گذاری بیلیون دلاری سازندگان این نرم افزارها بر علم مهندسی توجه را بیان می کند. نویسنده در این فصل ذکر کرده است که «در واقع آن چه ما را خسته و کلافه کرده، احساس از دست دادن کنترل بر فعالیت های روزانه‌مان است». همچنین به دو نیرویی که باعث تشدید اعتیاد رفتاری می شود، می پردازد که اولی آن تقویت مثبت متناوب و دومی کسب تایید اجتماعی است.

اصول سه گانه مینیمالیسم دیجیتال

سپس کال نیوپورت سه اصل را معرفی می کند که به اصول مینیمالیسم دیجیتال معروف است:

  1. اصل اول: درهم ریختگی هزینه دارد.
  2. اصل دوم: بهینه سازی بسیار مهم است.
  3. و اصل سوم: استفاده درست و آگاهانه از فناوری، رضایت بخش است.

[su_quote]“بیشتر” می تواند در واقع “کمتر” باشد.[/su_quote]

خلاصه کتاب مینیمالیسم دیجیتال

سه گام پاکسازی دیجیتال

در آخر فصل اول فرایندهایی را برای پاکسازی دیجیتال بیان می کند که سه گام را شامل می شود:

  • گام اول: تعریف قوانین استفاده از فناوری => ایجاد فهرستی از فناوری های ممنوعه و تصمیم برای دوری از آنها
  • گام دوم: یک وقفه سی روزه => جایگزین کردن فعالیت های مفید و باکیفیت به جای فناوری های کم بازده
  • گام سوم: بازگردانی مجدد فناوری => استفاده از فناوری ها به صورت آگاهانه و نه اعتیادگونه و تبذیل شدن به یک مینیمالیسم دیجیتال

البته کتاب برای هر یک از گام ها، مثال هایی برای درک بهتر مفاهیم آورده و به شما برای گرفتن تصمیم آگاهانه کمک می کند.

چکیده و نقد کتاب مینیمالیسم دیجیتال

 

ویدیو معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

راهکار های عملی برای مینیمالیست دیجیتال شدن

در بخش دوم کتاب، نویسنده به ذکر چند راهکار و تمرین تجربه شده و عملی می پردازد که ما به اختصار درمورد هر یک از تمرین ها توضیح می دهیم.

در تنهایی وقت گذراندن

نویسنده تنهایی را شفای ذهنی می پندارد و به سه مزیت حیاتی خلوت یعنی «ایده های جدید، درک خویشتن و نزدیکی به دیگران» اشاره می کند. سپس کال نیوپورت به نقل از پاسکال می نویسد: «همه‌ی مشکلات بشریت، از ناتوانی انسان در آرام نشستن به‌تنهایی در یک اتاق سرچشمه می گیرد». کتاب به شدت به موضوع تنهایی و خلوت گزینی تاکید دارد و مثال هایی فراوانی برای اهمیت این موضوع بیان می دارد که یک نمونه از آن رئیس جمهور سابق آمریکا آبراهام لینکن است. همچنین کتاب برای این راهکار خود نیز تمرین هایی به صورت جداگانه داده است که عبارتند از:

  • پیاده روی طولانی داشته باشید.
  • گوشی‌تان را در خانه جا بگذارید.
  • به خودتان نامه بنویسید.

“لایک” نکردن

انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند. بنابراین دوست دارند بابت هر کنشی که از خود بروز می دهند، واکنشی متناسب با آن دریافت کنند. این اصل دقیقا برخلاف شبکه های اجتماعی است و این تناقض منجر به عوارضی مانند انزوا و یا ضعیف شدن سلامت جسمی و روحی می شود. نویسنده بر معاشرت در دنیای  واقعی نسبت به معاشرت های آنلاین تاکید دارد. در باب این موضوع نویسنده می نویسد:
«گفت‌وگوی رو‌در‌رو، انسانی ترین و انسان ساز ترین کاری سات که انجام می دهیم. وقتی با دیگران رودررو می شویم، یاد می گیریم که گوش کنیم. این جاست که توانایی همدلی در ما ایجاد می شود. این جاست که ما لذت شنیده شدن و درک شدن را تجربه می کنیم.»

  • لایک نکنید
  • ساعات اداری ویژه‌ی گفت‌وگو

چکیده و بررسی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

بازگرداندن تفریح: تفریح و زندگی خوب

دلیل تحمل و استقامت در برابر مشکلات، رنج‌ها و نیازها، تنها یک چیز است و آن ایجاد یک زندگی شاد است. نویسنده بیان می دارد که در صورت مینیمالیست دیجیتال شدن، شما وقت بیشتری برای تفریح های باکیفیت و مفید دارید و در نتیجه آن زندگی شادتری دارید. در این بخش نیز تمریناتی ذکر شده است که باعث افزایش رضایتمندی شما از زندگی و تفریحاتتان می‌شود.

  1. هر هفته چیزی بسازید یا تعمیر کنید.
  2. به یک جمع بپیوندید.
  3. برنامه‌ریزی تفریحی داشته باشید.

همچنین در این قسمت از کتاب، نویسنده سه درس مهم را برای ایجاد تفریح لذت‌بخش بیان می‌کند:

  • درس اول: در اولویت قرار دادن فعالیت های فعالانه نسبت به مصرف گرایی منفعلانه.
  • درس دوم: از مهارت‌ها برای تولید چیزهای ارزشمند در دنیای فیزیکی استفاده کنید.
  • درس سوم: در جستجوی فعالیت هایی باشید که به تعامل در دنیای واقعی نیاز دارند.

[su_note note_color=”#f0ff66″]در تصاویر زیر گوشه‌ای از کتاب مینیمالیسم دیجیتال بیان شده است. برای دیدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.[/su_note]

[su_quote]هر بار که گوشی‌م رو چک می کنم، انگار دارم دستگیره‌ی دستگاه اسلات رو می کشم پایین تا ببینم چی نصیبم میشه.[su_quote]

ایستادگی در مقابل میل به جلب توجه

در این فصل نویسنده یک حقیقت را بیان می‌کند. این حقیقت این است: «این استفاده‌ی بی‌اختیار و اجبارگونه تصادفی نیست، بلکه یک حقه‌ی اساسی در دفترچه‌راهنمای اقتصاد مبتنی بر توجه دیجیتالی است». نویسنده رفتار ما با شبکه های اجتماعی را مشابه جدال داوود و جالوت می‌داند و می‌نویسد که سیاستی در پشت این تشکیلات قرار دارد که هم ثروتمندتر است و هم قوی‌تر. این نیرو باعث شکست ما در کنترل رفتارهایمان در دنیای دیجیتال می شود. و اما تمارین:

  • شبکه های اجتماعی را از گوشی‌تان حذف کنید.
  • همه‌ی دستگاه‌هاتان را به کامپیوترهای تک منظوره تبدیل کنید.
  • مثل حرفه‌ای‌ها از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
  • از رسانه‌ی آهسته استقبال کنید.

چکیده و معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

 

ویدیو معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال در برنامه کتاب باز توسط دکتر مجتبی شکوری

خلاصه کلام

اگر برای یک موضوع خاص وارد اینستاگرام می‌شوید و ناگهان خود را بعد از یک ساعت در جای دیگری می‌بینید و یا اگر دوست دارید که خودتان را از قید‌وبند ایمیل، شبکه های اجتماعی، گوشی هوشمند و صفحه نمایش رها کنید اما نمی‌توانید، احتمالا شما هم دچار اعتیاد رفتاری در مورد فضای دیجیتال شده‌اید و این کتاب به شدت به شما برای رهایی از این مشکل جهانی نوظهور راهمایی می‌کند. کتاب مینیمالیسم دیجیتال از سری کتاب‌های برای احتمالا تغییر انتشارات میلکان است.

معرفی کتاب
نام کتاب: مینیمالیسم دیجیتال؛ یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پرهیاهو
نویسنده: کال نیوپورت Cal Newport
مترجم: سمانه پرهیزکاری
انتشارات: نشر میلکان
تعداد صفحه: ۲۲۱ صفحه
موضوع: نوآوری، فناوری اطلاعات، اینترنت، جنبه های اجتماعی

اگر این مطالب برای شما مفید و موثر بوده است آن را برای دوستانتان که این کتاب را نخوانده اند و یا حتی آن ها که خوانده اند، بفرستید و اگر سوال یا پیشنهادی دارید ازمون بپرسید.
موفق باشید😊

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *