بهترین خلاصه از کتاب طرز فکر Mindset

همه تصمیمات و رفتار ما از طرز فکر ما نشات می‌گیرد. پس هر چه سریع‌تر آن را به طرز فکر رشد تغییر دهید.

بهترین خلاصه از کتاب طرز فکر Mindset

طرز فکر (Mindset) از سری کتاب‌های حوزه روانشناسی است که دکتر کارول دوک (Carol Dweck) استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد آن را تالیف کرده است. این کتاب توسط نشر نوین با ترجمه سرکار خانم شهلا ثریاصفت چاپ شده است. این کتاب به از نگاهی نو به مسئله استعدادها و موفقیت‌ها می‌پردازد و توضیحاتی در پنج حوزه رفتار، کسب‌وکار، روابط عاطفی، تربیت فرزند و مدرسه و دانشگاه می‌دهد و نکاتی را راجع به شکوفا کردن استعدادها و قابلیت‌هایمان بیان می‌کند.

فهرست مطالب

 کتاب طرز فکر به شما کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و مهمترین چیز که طرز فکرتان است را به سوی طرز فکر رشد هدایت کند. اگر طرز فکر ما به درستی و در مسیر رشد تغییر کند، تاثیر آن بر زندگی خانوادگی، کاری، ارتباطی و همه جوانب زندگی نمود پیدا می‌کند و باعث ترقی ما می‌شود.

فهرست مطالب کتاب طرز فکر

فهرست مطالب کتاب طرز فکر

کتاب طرز فکر در ۸ فصل تدوین شده است که در سه فصل ابتدایی، به معرفی ایده شکل‌گیری طرز فکر و معرفی انواع طرز فکر می‌پردازد. سپس به بیان تفاوت رفتاری در حوزه‌های مختلف و بیان انواع طرز فکرها در آن حوزه می‌پردازد و مثال‌های متعددی زده و راهکارهایی پیشنهاد می‌کند. این حوزه‌ها شامل ورزش، کسب‌و‌کار، روابط عاطفی و مباحث تربیتی می‌شود.

تقابل طرز فکر ثابت و طرز فکر رشد

دکتر کارول دوک بر این باور است که ما دو نوع طرز فکر داریم:

  • طرز فکر ثابت: باور داشتن به ویژگی‌های تغییرناپذیر
  • طرز فکر رشد: ویژگی های اولیه ما با تلاش و پشتکار پرورش یافته و رشد می‌کند.

افراد با طرز فکر رشد تنها به دنبال چالش نیستند، بلکه از آن لذت می‌برند.

نویسنده از این که افراد طرز فکر ثابت اعتقادی به تلاش برای بهتر شدن ندارند، ابراز نگرانی کرده و نهایت سعی خود را برای تغییر دیدگاه از طرز فکر ثابت به رشد انجام می‌دهد. سپس به این نکته اشاره می‌کند که هر کسی با میل شدید به یادگیری متولد می‌شود و سخت‌ترین کارهای عمرش را یاد می‌گیرد و نگرانی بابت اشتباه کردن و تحقیر شدن ندارد. اما این شوق یادگیری با گذشت سن کم و کمتر می‌شود.

خلاصه کتاب طرز فکر

مثالی از طرز فکر ثابت و طرز فکر رشد

نویسنده در فصل دوم کتاب که به بررسی عمیق‌تر درباره طرز فکرها می‌پردازد، مثالی از دو طرز فکر می‌زند. در این مثال سوال این است که چه زمانی احساس باهوش بودن می‌کنید:

افراد دارای طرز فکر ثابت

  • زمانی که هیچ اشتباهی نمی‌کنم.
  • هنگامی که کاری را به سرعت و عالی انجام می‌دهم.
  • هنگامی که چیزی برای من آسان باشد، اما افراد دیگر نتوانند آن را انجام دهند.

افراد دارای طرز فکر رشد

  • زمانی که کاری واقعا سخت است. من واقعا سخت تلاش می‌کنم و می‌توانم چیزی را انجام دهم که قبلا نمی‌توانستم.
  • هنگامی که روی چیزی به مدت طولانی کار می‌کنم و کم‌کم آن را درک می‌کنم.

خلاصه کتاب طرز فکر

اوج، جایی است که افراد دارای طرز فکر ثابت تشنه بودن در آن هستند.

ویدیو معرفی کتاب طرز فکر کاروک دوک

طرز فکر یک قهرمان

فصل چهارم کتاب به حوزه ورزش پرداخته و طرز فکر یک قهرمان را بیان می‌کند. در این فصل به این می‌پردازد که استعداد عامل قهرمانی در ورزش نیست بلکه طرز فکر رشد باعث سخت‌کوشی شده و منجر به قهرمانی می‌گردد. نویسنده در این فصل به ذکر مثال‌هایی از جمله مایکل جردن، بِیب، ویلما رودلف (سریع‌ترین زن روی زمین) و … می‌پردازد.

[su_quote]نشانه یک قهرمان، توانایی برنده‌شدن در شرایطی است که هیچ چیز خوب نیست.[/su_quote]

نقد و بررسی کتاب طرز فکر

سه نمونه طرز فکر رشد برای قهرمان‌شدن:

  1. افراد دارای طرز فکر رشد، موفقیت را در تلاش کردن با تمام وجود و در یادگیری و پیشرفت می‌بینند.
  2. کسانی که طرز فکر رشد دارند، موانع را دلیل ایجاد انگیزه دیدند. موانع و مشکلات آموزنده و زنگ بیدار‌شدن هستند.
  3. افرادی که در ورزش طرز فکر رشد دارند، مسئولیت فرآیندهایی را که موجب موفقیت می‌شود، بر عهده می‌گیرند و این کار موجب حفظ موفقیت می‌شود.

طرز فکر یک رهبر

در فصل پنجم به نقش طرز فکر یک رهبر و مدیر کسب‌وکار در موفقیت یا شکست آن می‌پردازد. نویسنده در این فصل ابتدا عملکرد رهبران با طرز فکر ثابت را بیان می‌کند و مثال‌هایی می‌زند که این رهبران چگونه شرکت خود را به سوی شکست هدایت کردند. سپس طرز فکر رشد را در میان رهبران بررسی می‌کند. رهبرانی که با طرز فکر رشد خود را از قعر بدهی و مشکل به یکی از موفق‌ترین مدیران تبدیل کرده است.

 کتاب طرز فکر روانشناسی موفقیت

نقش طرز فکر در ایجاد روابط عاطفی

طرز فکر در روابط عاشقانه و عاطفی می‌تواند منجر به جدایی یا عشق به یکدیگر شود. در طرز فکر ثابت افراد بر این باورند که همه چیزهای خوب به‌طور خودکار اتفاق بیفتد و مشکلات و تعارض‌ها بدون کوچکترین تلاشی حل شود یا بر این باورند که زوج‌ها باید در تمامی نظرات با یکدیگر هم‌نظر باشند که این خلاف عقل است و امکان‌پذیر نیست.

اما در طرز فکر رشد باور بر این است که زوج‌ها و یا به طور کلی انسان‌ها، هر کدام دارای خوبی‌ها و بدی‌هایی است که می‌توان با یادگیری و تمرین رشد کرد و نقاط ضعف را کاهش داد و نقاط قوت را تقویت کرد و برای مشکلات با یکدیگر به راه‌حلی مناسب برسند و با کمک هم آن را حل کنند.

خلاصه و نقد کتاب طرز فکر کارول دوک

طرز فکر رشد در والدین، معلمان و مربیان

همه‌ی والدین، معلمان و مربیان دوست دارند تا فرزندانشان، دانش‌آموزانشان و شاگردانشان بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. همه‌ی آنها دوست دارند بچه‌هایشان رشد کنند و موفق شوند. اگر والدین طرز فکر رشد داشته باشند، قطعا فرزندانشان را به طرز فکر رشد هدایت می‌کنند و آن‌ها را به تلاش و یادگیری سوق می‌دهند. همچنین معلمان نیز به جای این که بر استعداد دانش‌آموزان تمرکز کند و به جای دانش‌آموز بی‌استعداد و کم‌هوش، آنان را دانش‌آموز کم‌تلاش خطاب کنند تا دچار دلسردی نشوند. والدین، معلمان و مربیان باید مراقب باشند زیرا هر کلمه و عملشان، پیامی به کودک می‌فرستد که چگونه در مورد خودشان فکر کنند.

[su_note note_color=”#f0ff66″]در تصاویر زیر گوشه‌ای از کتاب طرز فکر بیان شده است. برای دیدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.[/su_note]

خلاصه کتاب طرز فکر (پادکست فوربو)

خلاصه کلام

نویسنده کتاب، دکتر کارول دوک نظریه طرز فکر را به عنوان روانشناسی نوین موفقیت به همگان بیان کرد و استقبال خوبی نیز از این کتاب صورت گرفت. طرز فکر باعث می‌شود که ما عدم موفقیت خود را از بی‌استعدادی و کم‌هوشی نبینیم و آن را به خاطر تلاش و یادگیری کم بدانیم و تلاشمان را بیشتر کنیم تا به موفقیت برسیم. کتاب طرز فکر را به این دلیل معرفی کردم که بسیار به آن نیاز داریم و می‌توانیم با تغییر طرز فکرمان به سمت رشد و یادگیری و موفقیت حرکت کنیم.

معرفی کتاب
نام کتاب: طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت
نویسنده: دکتر کارول دوک Dr Carol Dweck
مترجم: شهلا ثریاصفت
انتشارات: نشر نوین توسعه
تعداد صفحه: ۲۷۲ صفحه
موضوع: روانشناسی، موفقیت

اگر این مقاله برای شما مفید بود، حتما لایک ♥ کنید و اگر سوالی دارید در قسمت کامنت ازمون بپرسید.
موفق باشید😊

4 یک نظر

  1. علی‌اصغر سوادکوهی پاسخ

    درود بر شما
    عالی بود و کاربردی و برای تهیه این خلاصه بسیار زحمت کشیده‌اید.
    ان‌شاءالله همیشه بدرخشید و قلم و قدم تان به رشد و تعالی و پویایی دیگران کمک کند.

    1. امیرحسین بابالوئی نویسنده ارسال پاسخ

      لطف دارید. باعث افتخار بنده‌ست همراهی شما مخاطبان عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *