آموزش اسفاده از دیافراگم در عکاسی|هر آنچه که باید درباره دیافراگم بدانید

آموزش استفاده از دیافراگم

دیافراگم (Aperture)، ایزو (iso) و سرعت شاتر (Speed Shutter) سه مولفه مهمی است که عکاسان در هنگام عکاسی به آنها توجه ویژه دارند و همواره در پی متناسب‌سازی هستند.
این مقاله، قسمت چهارم دوره آموزش عکاسی حرفه‌ای است. در قسمت‌های گذشته به معرفی کامل دکمه‌ها و منوهای دوربین پرداختیم. (حتما مطالعه کنید)
دوره آموزش عکاسی حرفه‌ای به سبک یادتوت

ما در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم، پس همراه ما باشید تا با ارائه فیلم و مثال‌های متنوع، این مفهوم را برای همیشه یاد بگیرید.
این که دیافراگم بازتر باشد یا بسته‌تر، چه تاثیری در عکس دارد؟
تاثیر دیافراگم بر عمق میدان چیست؟
منظور از f/1.6 چیست؟
مقدار دیافراگم دوربین ما چقدر است؟

فهرست مطالب

دیافراگم چیست؟

دیافراگم چیست؟

دیافراگم به زبان ساده عبارت است از قطعه‌ای که میزان نور ورودی به لنز را کنترل می‌کند. دیافراگم دوربین که در لنز قرار گرفته شامل تیغه‌هایی فلزی است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان باز و بسته شدن به اندازه‌های متفاوت را دارند. نور پس از عبور از تیغه‌ها به سنسور برخورد می‌کند بنابراین ما با استفاده از دیافراگم می‌توانیم میزان نور ورودی را تغییر دهیم.

رابطه میزان نور با مقدار دیافراگم چیست؟

رابطه میزان نور با دیافراگم

به زبان ساده؛ هر چه دهانه دیافراگم بزرگ‌تر، مقدار دیافراگم کوچک‌تر و نور ورودی بیشتر است و برعکس هر چه دهانه دیافراگم کوچک‌تر، مقدار دیافراگم بزرگ‌تر و نور ورودی کمتر است. تصویر بالا دقیقا گویای این مطلب است.

ما از طریق مقدار عددی دیافراگم می‌توانیم نور ورودی را کنترل کنیم. این مقادیر با توجه به لنز متفاوت است اما مقادیر استاندارد f عبارتند از: f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8… . عدد کوچک‌تر نشانگر دیافراگم بزرگ‌تر و عدد بزرگ‌تر بیانگر دیافراگم کوچک‌تر است.

برای درک بهتر این موضوع، ویدیو زیر را مشاهده کنید.

فیلم نحوه عملکرد دیافراگم در دوربین

با تغییر مقدار f، تنها مقدار نور ورودی تغییر نمی‌کند بلکه مساحتی از عکس که فوکوس روی آن انجام شده است نیز تغییر می‌کند. با توجه به این نکته، هر چه مقدار عدد f کمتر باشد، مساحت فضایی که فوکوس انجام می‌شود کاهش می‌یابد و بالعکس. به این دلیل است که قیمت لنزهایی که دارای مقادیر fهای کمتری هستند، قیمت بالاتری دارند.

مقدار f پایین‌تر => دیافراگم بزرگ‌تر => نور ورودی بیشتر => مساحت فوکوس‌شده کمتر => بوکه موجود در پیش‌زمینه بزرگتر

عمق میدان چیست؟

عمق میدان چیست

ما تا اینجا یاد گرفتیم که هرچه محدوده فوکوس نزدیک‌تر باشد، بوکه ایجادشده در پس‌زمینه بزرگ‌تر می‌شود. حال با مفهوم عمق میدان آشنا می‌شویم. عمق میدان (depth of field) به مقدار فاصله‌ای گفته می‌شود که سوژه در آن محدوده فوکوس باشد. اگر این فاصله کم باشد، به آن عمق میدان کم (shallow depth of field) می‌گویند و اگر این فاصله زیاد باشد، به آن عمق میدان زیاد (deep depth of field) می‌گویند.

عمق میدان کم
What is aperture 6

برای مثال در تصویر بالا، عمق میدان دقیقا روی نقطه C قرار دارد و فوکوس روی نقطه C است و دیگر نواحی مانند A و B تار است.

مثال‌هایی از تاثیر عمق میدان در عکاسی

[su_note note_color=”#f0ff66″]تصاویر زیر مثال‌هایی برای درک بهتر موضوع دیافراگم و عمق میدان است. برای دیدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.[/su_note]

از کجا بفهمیم حداکثر دیافراگم لنز ما چقدر است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، محدوده عمق میدان و مقدار دیافراگم در لنزها متفاوت است. محدوده عمق میدان غالبا روی لنز و در قسمتی که لنز به دوربین وصل می‌شود، نوشته می‌شود.
هر چه اعداد ما کوچکتر می‌شود، زاویه بزرگ‌تر (اصطلاحا زاویه واید (wide angle)) و هر چه اعداد بزرگ‌تر می‌شود، زاویه کوچک‌تری (اصطلاحا زاویه تله (telephoto)) از محیط قابل رویت است.

محل تنظیم عمق میدان

مقدار f یا همان دیافراگم را روی شیشه لنز مشخص است که محدوده‌ای مثلا بین f/3.5 – 5.6 است.

What is aperture 8

خلاصه کلام

اگر مطالب و مثال‌ها را بادقت خوانده باشید، مفهوم دیافراگم و عمق میدان، نحوه استفاده از آن، نحوه خواندن و محل آن در لنز را کاملا متوجه شده‌اید. همچنین به مهم بودن مبحث دیافراگم در عکاسی پی برده‌اید. در قسمت بعد به سراغ مولفه دوم دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر می‌رویم. پس با ما همراه باشید.

اگر در حین مطلب سوالی در ذهنتون پدید آمد، حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید و این مقاله را برای دوستانتون ارسال کنید و مقاله را هم لایک کنید.
موفق باشید😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *